lørdag den 13. august 2011

Kjeld Andersen







“Loppegaarden”
Rødhusvej 26
DK-9460  Brovst
Tlf. 9823 8756  -  mob. 2030 7444
email: kjeld.andersen@post.tele.dk


Juni 2011
Kœre kammerater fra VGT!
Det er nu 50 siden, vi skiltes pä VGT. Den centrale del af et menneskeliv er forløbet. Jeg vil i disse linier søge at fortœlle lidt om, hvad der er sket mig på livets veje. Tider er henrullet

Privaten
Efter studentereksamen tog jeg Landbohøjskolens uddannelse som agronom. 1967~1975 uddannelseskonsulent for landbrugets unge i Nordsjœlland. 1975-1979 uddannelseskonsulent ved Landboorganisationernes faglige Landscenter i Ãrhus. 1.9.1979 selvstœndig erhvervsdrivende udì udlejning af sommerhuse.

Nogle husker mig måske fra gymnasietiden som politisk engageret i Retsforbundet. Det blev jeg ved med at vœre indtil engang i l980erne, da jeg syntes og stadig synes, det er den rigtigste politiske holdning. Siden omkring 1960 har jeg, som det jeg selv kalder internationalist, vœret medlem af FN-­forbundet, da jeg sœtter internationalt samarbejde højt.

I 1975 blev jeg gift med Margit, der var korrespondent. I starten boede vi i landsbyen Lading ca. 20 km vest for Ärhus. Her startede vi i september 1979 vor egen virksomhed. Sommeren 1980 flyttede vi til Kaas ca. 25 km nordvest for Aalborg. I 1990 blev det til Sandmosen/Tranum Klitplantage nær Brovst - ca. 6 km fra Jammerbugten. Her bor vi pá, synes vi selv, en dejlig stråtækt gammel hedegård i skovens ly med bl.a. mange dådyr, krondyr og rådyr og lige ud til store hedearealer. Som naturmennesker passer det os godt. I 1976 fik vi vor datter Tina og i 1978 vor søn Mogens.

Rejser
Ungdomsdrømmene b1.a. fra tiden pá VGT gik bl.a. pá ønsket om at se Andesbjergene, Pyramiderne og Himalaya. Drømmene er i fuldt mål blevet indfriet. Margit og jeg har haft den lykke at se og at opleve mennesker, kulturer og levevis i mere end 100 forskellige lande pá vor lille jord. Vi rejser nu hvert år. Det er for os en vigtig del af at leve. En del af de store rejseoplevelser har været
Inkariget, Amazonas, Antarktis, Grønland, Færøerne, Hurtigruten langs Norges vestkyst, Den transsibiriske Jernbane, Mongoliet, Kina og her Sydkina og Yannanprovinsen i Sydvestkina, Tibet, Nepal, Australien, Uganda, Kenya, Tanzania, Zambia, Zimbabwe, Botswana, Sydafrika og at bo lidt hos hovedjœgerne ved Lemanakfloden på Nordborneo.
Overalt hvor skœbnen for nu at sige det sädan - har givet os mulighed for at komme frem og opleve, husker vi kun at have mødt gode og venlige mennesker. Det at rejse det at have lov at opleve hinandens levemåder/levevis er vel den mest fredsskabende faktor pá denne jord.

Sol og Strand Feriehusudlejning
1.9.1979 besluttede Margit og jeg os til at vove springet for at se, om vi kunne klare at vœre selvstœndige erhvervsdrivende og på den måde tjene til dagen og vejen. Give vore børn et hjem, hvor mor og far i den gamle landbostil var hjemmearbejdende, og så skulle det gerne give tid og økonomi til rejser i Verden. Vi regnede fra starten med, at det kun skulle vœre en lille virksomhed med måske 3-4-5 ansatte inkl. os selv. Men skœbnen ville det åbenbart lidt anderledes. I 1980-1990 boede vi privat i beboelsesafdelingen pá det gamle husmandssted ved Kaas. Kontorer for vor virksomhed, som vi kaldte “Sol og Strand”, indrettedes i laden. I 1992 flyttedes kontorerne til nye bygninger Blokhus. Siden da har vor feriehusudlejningsvirksornhed udviklet sig til at vœre den 2. største her til lands. Vi udlejer ca. 5.500 ferieboliger, og det giver ca. 70.000 ugers gœster pr. år svarende til ca. 2.500.000 overnatninger. Ud over landet har vi ca. 20 lokalkontorer ved strandene. På hovedkontor og lokalkontorer er i alt ca. 120 ansatte. Men vi er jo ikke blevet yngre, som årene går. Min kone Margit og jeg har mere og mere fået jobbet at vœre tilbagetrukket bestyrelsesformandspar for den familieejede virksomhed Sol og Strand Feriehusudlejning A/S (www.so1ogstrand.dk). Vi har med de lidt større beslutninger at gøre, og ved vore rejser får vi b1.a. inspiration.

Når Margit og jeg sammen går en tur på heden og måske får "snakket" lidt med vore mange dyrevenner, gåt fremtidsdrømmene  b1.a. på, at vi má mulighed for at opleve endnu omkring 25 lande, der stâr på vor ønskeliste. At det må gå vel for den virksomhed, vi ved fœlles indsats har fået skabt, og at det må gå vel for vore børn, samt ikke mindst, at vi får besøg af mange venner og frænder, vi har mødt pâ livets veje - her iblandt gamle kammerater fra mine 3 år på VGT.

Kjeld Andersen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar