lørdag den 13. august 2011

Carsten Ørnsholt

Blå bog 2011 – 50 års studenterjubilæum for VGT studenter 1961.

Uddannelse – militær: Jeg blev indkaldt til Livgarden i sept. 1961. Sergent i september
1962 fra Sønderborg. Løjtnant af reserven i maj 1963. Hjemsendt 1. sept. 1963 – men
fortsatte i reserven indtil 1992, da jeg blev 50 år. Sluttede som major af reserven. De
sidste mange år gjorde jeg tjeneste 2-3 uger hvert år ved Prinsens Livregiment i Viborg.

Uddannelse – civil: Den kgl. Veterinær- og Landbohøjskole 1963-1969. Forstkandidat
(cand. silv.) maj 1969. Miljøforvaltningskursus samme sted 1975. Siden 1969 ansat
i statens tjeneste (fredningsvæsenet, statsskovbruget, skov og naturstyrelsen og nu
til sidst Naturstyrelsen). Først var jeg forstfuldmægtig forskellige steder - både i det
centrale i København og på flere distrikter ude i landet. Jeg har været statsskovrider i 27
år – først 7 år på det nyoprettede Fyns statsskovdistrikt 1980-87 , og derefter 20 år på
Haderslev statsskovdistrikt 1987-2007. I 2007 blev Haderslev statsskovdistrikt nedlagt
og fusioneret med 3 andre distrikter. I 2½ år var jeg konsulent på de 3 distrikter- med
særlige opgaver vedr. skovrejsning, naturgenopretning og publikumsopgaver.

Det blev til mere end 43 år i statens tjeneste. Jeg har haft rigtig mange spændende
ledelses- og udviklingsopgaver vedr. skove, naturen og miljøet. På det sidste også
formidlingsopgaver og oplevelsesleverancer – for publikum både for voksne, men også
børn og unge (naturskoler o. lign.) Indsatsen indbragte mig R.1 af Dannebrogsordenen i
2004. I 1995 blev jeg æres hertug i Haderslev. En udmærkelse der uddeles hvert år til en
person, der har gjort noget særligt for Haderslev.

Private forhold. I 1965 blev Bodil Davidsen og jeg gift. Ægteskabet blev opløst med
udgangen af 1991. Sammen har vi Morten på 43 år og Kristian på 34. De er begge
cand. Scient.pol. og har gode stillinger i København – tillige med deres koner. Der er 3
børnebørn – Viktor hos Morten på 6 år – og Malte på 3 år og Liva på 3mdr. hos Kristian.

I 1994 blev jeg gift med pædagog Ruth Nedergaard Ørnsholt. Efter en række år i
børnehaver og som børnehaveklasseleder - er Ruth nu observatør på Ehlershjemmet for
børn, der er anbragt uden for hjemmet, men som skal have samvær med ikke altid ”lette”
forældre!

Ruth har/havde 3 børn fra sit tidligere ægteskab. I 2000 miste vi desværre en af dem en
pige på 14 år som blev kørt ihjel af en bil ud for vores skovriderbolig ude i skoven. En stor
tragedie for os. Ruths de to ældste er begge civ. ing. - og har gode stillinger. Den ene bor i
London.

Sammen har vi Johanne på 17 år – beg. i gymnasiet nu til aug. Og Emil på 15 år og går i 9.
kl. fra aug. De trives og giver os for tredje gang pubertetsbørn i huset. Det er med til at
holde os i gang.

Vi bor i en nybygget villa fra 2002 i Erlev bjerge. Vi har sat huset til salg – for at ”vende
tilbage” til landet ude i den fri natur. Vi har købt et tidligere statshusmandsbrug lidt syd
for Haderslev fjord (Starup), som vi overtager 1. september 2011.

Fritid og fritidsinteresser. Det har der som skovrider ikke været for meget af. Tidligere
spillet friluftsspil og amatørteater. Det blev bedre, da jeg i de seneste år blev konsulent.

Har selv haft skov, landbrug og juletræer. Har fortsat Dexter-kødkvæg på lejet jord hos
staten – men nu flyttes de med ud på ejendommen.

Jeg interesserer mig meget for politik og samfundsforhold. Er suppleant til byrådet –
været i menighedsrådet i 8 år. På det sidste formand for Haderslev-Vojens banen, hvor
det denne sommer er lykkedes os, at få genetableret veterantog på den gamle DSB-bane.

Jeg har over tiden været på kombinerede studierejser og ferierejser til Afrika, USA, New
Sealand, Thailand, Singapore og Malaysia og senest i 2007 til Veitnam.

Jeg har og har haft et utrolig spændende liv – med skov, natur og miljøforhold. Jeg har en
dejlig og dygtig kone – og så har vi alle vores dejlige børn – dine mine og vores. De giver
os begge så mange oplevelser og glæder.

August 2011 Carsten Ørnsholt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar