fredag den 12. august 2011

Hans Kvist

 


Hans Kvist - p.t. Skovbrynet 9, Vadum, 7860 Spøttrup (+4525714955)

Arbejde
Foranlediget af lærermangelen i 1961 gav jeg mig til at arbejde som lærervikar - børnene
dengang var meget forskellige fra vore børnebørn i dag, så det var et nemt job, som oven i
købet var godt betalt i betragtning af, at man var 19 år og ufaglært. Derefter fulgte 16 mdr. ved
Telegraftropperne i Ã…rhus. Jeg husker, at jeg var fristet af en ultrakort telegrafist-uddannelse,
men endte alligevel på HA-studiet ved Handelshøjskolen i Århus. Tre år senere begyndte
livets alvor med arbejde i et fiskeeksportfirma i Glyngøre - sideløbende med et HD-studium
i afsætningsøkonomi. Jeg mødte pÃ¥ den tid en cand. polit., der mente at HD stod for “Halv
Dum”. Han kunne mÃ¥ske have ret i, at de faglige krav var til at overse. Men jeg tror, at diplomet
mere var et bevis på, at man kunne holde skruen i vandet og blive på kursen over en længere
periode.

I et par år arbejdede jeg i eksportafdelingen hos Bang & Olufsen i Struer. Om aftenen tjente jeg
til smørret ved aftenundervisning på forskellige handelsskoler i Nordvestjylland. Jeg kunne godt
lide at undervise, så det endte med et timelærerjob - først ved Viborg Handelsskole og senere
ved Ringkøbing Handelsskole. For ikke at ende som buffer for svingende elevtal og skiftende
konjunkturer måtte jeg omkring Skive Seminarium for at kvalificere mig pædagogisk.

Planen var fast arbejde ved en handelsskole, men det endte med at blive fast arbejde i 6 år i
folkeskolen og til sidst ca 20 år på Struer Erhvervsskole.

Familie
I 1966 gjorde jeg brugt af Ib’s og Stagstrups gæstfrihed og brugte deres tjenestebolig som
refugium til at få gjort en eksamensopgave færdig. Her mødte jeg deres seminarieveninde,
Kiki. Det var kærlighed ved første blik, og det blev til 45 år i det nordvestjyske samt 2 børn,
Jens og Malene. Miljøpåvirkningen må have været meget kraftig, eftersom de begge er havnet
i Nordvestjylland og arbejder i undervisningssektoren - Jens er chefkonsulent for undervisning i
Struer Kommune, og Malene er gymnasielærer i Skive. Desuden er de begge gift med en lærer
og har hver fået to børn! Kiki bedyrer, at der ikke er tale om kloning!

Pensionisttiden fordeles mellem børnebørnene, rejser, et dejligt sommerhus i Vestsalling og
tennis. Jeg er lige vendt hjem fra en DGI-tennisferie i Tjekkiet for hel- og halvpensionister,
der kom fra hele landet. Og når jeg får lært at falde ud af en kajak, der vender bunden i vejret, er
det planen at tage på et togt til mit hjemlands vemodige strande omkring den midterste del
af Limfjorden. Hvis projektet skulle løbe ind i uventede vanskeligheder, er plan B at erstatte
kajakken med en jolle med påhængsmotor!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar