fredag den 12. august 2011

Jørgen Jensen


Jørgen Jensen



I mange år har det været næsten normalt, at unge mennesker
tager sig et sabbatår, inden studierne påbegyndes. I dag hører
man også om modne mennesker, der på et tidspunkt midt i
karrieren tager sig en sådan frihed.
I 1989 på et tidspunkt, hvor kommunisterne ikke længere
truede Danmark – to mÃ¥nederne før murens fald - tog jeg fri
fra alle forpligtelser familie- , arbejds- og forsvarsmæssige.
- Jeg tog cyklen og kørte til Frankrig, som jeg på tre måneder
gennemtrawlede pÃ¥ kryds og tværs, inden jeg i Toulouse –
med et universitet med juridisk fakultet, som jeg senere ville
søge ind på - tog kontakt til den lokale landbrugsforening, for
at høre om et gods i omegnen havde brug for hjælp. – Jeg
kunne kontakte en ejeren af godset, Pellepoix, 25 kilometer
syd for Toulouse.
Jeg begyndte straks, - kunne jo hjælpe til med alt på godset
lige fra betjening af maskiner samt medhjælp ved kreaturerne.
– Jeg kunne bo pÃ¥ godset, men mÃ¥tte selv istandgøre en
lejlighed, der senest havde været beboet af tyske krigsfanger
40 år tidligere. Efter nogle måneder følte jeg, at mit franske
ikke udviklede sig hurtigt nok, idet vi jo ofte arbejdede alene.
Derfor blev det aftalt, at jeg kunne tage arbejde et andet sted
halvdelen af tiden. Det blev i et firma, der solgte
automobilreservedele. Her arbejdede jeg med alt lige fra
pasning af ejerens private have til oplægning af reservedele
samt udarbejdelse af et EDB-program til reservedelsstyring. –
I Frankrig oplevede jeg for første gang i mit liv at blive
modtaget med åbenhed og imødekommenhed uden
hensyntagen til hverken eksamensbeviser, rang, tro eller
andre ”kvalifikationer” .
Min hustru – modig som Aase er – sagde sin stilling op og
flyttede ned til mig i 1991. – I december 1994 flyttede vi hjem,
for nu havde vi fÃ¥et børnebørn. Frikvarteret var slut. – Næste
Ã¥r – 1. marts 2012 - begynder det sidste store frikvarter som
aktiv pensionist med sommeren i fritidshuset på Thyholm.
1961 Stud. med. Ã…rhus.
1962 Rekrut ved Prinsens Livregiment.
1964 Hærens Officersskole.
1967 Premierløjtnant ved Jydske Dragonregiment.
1972 Kaptajn, sagsbehandler og lærer ved Hærens
Kampskole.
1976 Major og tager min afsked, stud. jur. i Ã…rhus.
1979 Cand. jur. Og tiltræder som personalechef hos
Sabroe i Ã…rhus.
1882 Oberstløjtnant af reserven
1985 Personalechef hos TULIP, Vejle.
1986 Personalechef og chef for en konsulentafdeling på
Jysk Teknologisk Institut.
1989 Frankrig.
1995 Underviser på Handelshøjskolen og Teknisk skole i
Ã…rhus og Horsens.
1997 Journalist pÃ¥ Jyllands –Posten.
2002 Thyholm Kommune.
1997 Sideløbende med alt andet administrator
på 4 Maj Kollegiet i Århus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar